Wat motiveert jou om psychologisch behandelaar te worden en te blijven? Je motieven kunnen heel divers zijn en ook veranderen in de loop van de tijd. Daar gaat de eerste vraag over.
Ga na wat voor jou de beloningen zijn van het helpen van je cliënten. Ga ook na welke fantasieën of ideeën je ooit had over het beroep van helper? Zijn de dingen die voor jou belangrijk zijn veranderd?
Hieronder volgt een vraag over de ontwikkeling van je leerdoelen.
Professionele ontwikkeling
Vat kort samen: welke leerdoelen had je een half jaar geleden bij de start van je opleiding
Hoe heb je hier aan gewerkt. Noteer een voor jou belangrijke leerervaring.
Reflecteer op hoe je leerdoelen wel en niet bereikt hebt
Welke feedback heb je gekregen van je opleiders
Bekijk de formulering voor professionele ontwikkeling in het competentie profiel en noteer hoe je je ontwikkeld hebt ten aanzien hiervan.
Formuleer je leerdoelen voor de komende periode
En ga ook na hoe je hier aan gaat werken.
Het is niet allemaal rozengeur en maneschijn. Sommigen stellen zelfs dat als je niet gek bent om dit vak te kiezen dat je het wel wordt in de loop van de tijd. Gewonde helers lopen een beroepsrisico.
Lijstje ‘gevaren’ van het beroep van therapeut
Zet een kruis bij een onderwerp dat je voor jezelf herkent als belastend en vervelend
Patient gedragingen
Vijandig gedrag
Suïcidaal gedrag
Boosheid t.o. therapeut
Ernstige depressie
Apathie, geen motivatie
Voortijdige beëindiging
Terugtrekgedrag
Formele klacht
Geweld
Terminale ziekte
Afhankelijke persoonlijkheid
Ernstige weerstanden
Werkomstandheden
Organisatie beleid
Papierwerk
Te hoge werkdruk
Rolconflicten
Te hoge verwachtingen
Teveel gehoorzaamheid aan regels
Laag salaris
Geen administratieve ondersteuning
Tijdsdruk
Weerstand voor inbreng ideeen
Wangedrag collega’s
Emotionele ‘depletie’
Verveling
Fysieke uitputting
Moeite om ‘psychodynamiek’ op het kantoor te laten
Moeite met tijdbewaking
Neiging om patiënten in de watten te leggen
Secundaire traumatisering
Twijfels over beroepskeuze
Activering latente problemen
Isolatie
Competitieve sfeer
Terughouden persoonlijke info
Eenrichtingsverkeer in contacten
Idealisering en almachtswensen
Meningen van publiek over instelling of werk
Fysieke isolatie van collega’s en wereld
Therapeutische relaties
Verantwoordelijkheid patiënten
Moeite met de patiënten
Te weinig beloning door patiënten
Tegenoverdracht
Verlies van authenticiteit in werk
Persoonlijke dingen
Financiële moeilijkheden
Ziekte
Verliezen
Scheiding
Huwelijk
Zwangerschap
Verhuizing
Vertrek van kinderen
Terminale ziekte
Overig
Te veel idealisme
Monotonie
Moeite om vooruitgang te zien
Twijfels over competenties
Hoe was het om met deze vragen bezig te zijn?
Kies voor jezelf onderwerpen die je gaat delen met iemand, een supervisor, leertherapeut, collega, intervisiegroep, partner o